انواع راه های مقابله با استرس

انواع راه های مقابله با استرس

امروزه و با توجه به تغییراتی که در نحوۀ زندگی و کار افراد جامعه ایجاد شده است، میزان استرس و اضطراب نیز در جوامع افزایش یافته است. در ادامه به دسته بندی انواع استرس و ارائۀ راه هایی برای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

همۀ ما در زندگی استرس و اضطراب را تجربه کرده ایم و می دانیم که چقدر زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. احتمالاً شما هم سعی کرده اید که استرس کمتری داشته باشید، ولی شاید راه های مقابله با استرس را پیدا نکرده اید و به همین دلیل چندان در زمینۀ مقابله با استرس موفق نبوده اید.

برای آشنایی با راه های مقابله با استرس، ابتدا باید بدانید که استرس به دو دستۀ اصلی تقسیم می شود:

  1. استرس جسمی ۲٫ استرس عاطفی

استرس عاطفی فشارهای ناشی از افزایش میزان کار، مشغله های ذهنی، نگرانی های مالی و… است که منجر به آزاد شدن هورمون های استرس در بدن می شود.

استرس جسمی نیز واکنش بدن به محرک های خارجی و همچنین واکنش متابولیکی بدن است.

راه های مقابله با استرس در هر دو گونۀ آن بسیار زیاد است و شما می توانید با آموختن تکنیک های مقابله با استرس، زندگی شادتر و آرام تری داشته باشید.

 

انواع راه های مقابله با استرس
انواع راه های مقابله با استرس

 

راه های مقابله با استرس جسمی چیست؟

  1. سطح قند خونتان را مدیریت کنید

بالا و پایین شدن مداوم قند خون بر اثر تغذیه های نامناسب، موجب افزایش استرس می شود. خستگی ها و ناهنجاری های تغذیه ای باعث تغییر سطح قند خون و درنتیجه مضطرب شدن فرد می شود. خوردن خوراکی های حاوی کربوهیدرات مثل تخم مرغ و ماهی در وعده های صبحانه و نهار سطح قند خون را تثبیت می کند. در نتیجه این کار یکی از راه های مقابله با استرس و کنترل آن است.

  1. بیشتر آب بنوشید

برای مقابله با استرس می توانید آب بیشتری در طول روز بنوشید. نوشیدن آب یکی از راه های مقابله با استرس است و دارای مزیت های زیر است:

  1. بهبود عملکرد مغز ۲٫ بهبود و افزایش سطح کلی انرژی ۳٫ کم کردن اشتها

وقتی آب کافی به بدن رسیده باشد، فرد می تواند به خوبی و با تمرکز بیشتری فکر کند و حجم بیشتری از کارهایش را در نتیجۀ مقابله با استرس انجام بدهد.

 

راه های مقابله با استرس

 

  1. کار هر روز را در همان روز انجام بدهید

یکی از ساده ترین راه های مقابله با استرس ها و فشارهای کاری این است که کار هر روز را در زمان مخصوص خودش و در همان روز انجام بدهید و کارهایتان را به هیچ وجه به تعویق نیندازید. اگر قبل از شروع فعالیت های روزانۀ خود ورزش هم کرده باشید، روز پرانرژی تر و کارآمدتری خواهید داشت که یکی از نتایج آن افزایش عملکرد شما در زمینۀ مقابله با استرس خواهد بود.

 

  1. زمان خواب مشخص داشته باشید

همۀ ما می دانیم که یکی از مهم ترین راه های مقابله با استرس و کنترل آن داشتن خواب کافی و باکیفیت است. بهتر است ساعت های خواب و بیداری تان منظم و برنامه ریزی شده باشد که معمولاً بین ۱۰ شب تا ۶ صبح است.

 

راه های مقابله با استرس عاطفی چیست؟

در زمینۀ آشنایی با استرس عاطفی و راه های مقابله با استرس عاطفی، قبل از همه باید این نکته را بدانید که پیش از پرداختن به استرس عاطفی، باید استرس های جسمی تان را برطرف کرده باشید؛ چرا که استرس های عاطفی به طور معمول ناشی از تعامل با افراد دیگر و موقعیت هایی است که غالباً خارج از حیطۀ کنترل ما هستند. استرس های هیجانی و عاطفی برخلاف استرس های جسمی چندان قابل کنترل و مدیریت نیستند. به عنوان مثال شما نمی توانید استرس های هیجانی ناشی از اقتصاد و تورم را کنترل کنید، ولی می توانید ورزش کنید، تغذیۀ مناسبی داشته باشید و خوب بخوابید. بنابراین مقابله با استرس های جسمی کار به مراتب آسان تری است.

در ادامه مهم ترین راه های مقابله با استرس عاطفی را ذکر خواهیم کرد:

 

انواع راه های مقابله با استرس
انواع راه های مقابله با استرس

انواع راه های مقابله با استرس

 

  1. روزهای هفته را به دقت برنامه ریزی کنید

شما با این کار میزان بهره وری خود را افزایش می دهید و توان انجام دادن کارهای بیشتری را خواهید داشت. با  این برنامه ریزی زمان بیشتری برای انجام دادن کارهایی مثل مراقبه، ریلکسیشن، مطالعه و تفریح و وقت گذرانی در طبیعت خواهید داشت که می تواندشما را آرام تر کند.

 

  1. از حواس پرتی بپرهیزید

یکی از عوامل و راه های مقابله با استرس این است که حواستان را کاملاً جمع و متمرکز کنید. هنگامی که بر روی کارتان متمرکز هستید، مواردی مثل تماس های تلفنی، چک کردن شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و صحبت کردن با همکاران و… جریان کارتان را مختل می کند و رشتۀ تمرکزتان گسسته خواهد شد. همۀ این حواس پرتی ها نه تنها میزان بهره وری شما را کاهش می دهد، بلکه تأثیرات منفی عاطفی نیز در پی دارد. بنابراین به منظور مقابله با استرس بهتر است در هر زمان فقط و فقط یک کار را انجام بدهید.

 

  1. کارهای کم اهمیت تر خود را به دیگران بسپارید

حجم زیاد کارهایی که باید انجام بشود استرس زاست و یکی از راه های مقابله با استرس ناشی از کار این است که کارهایی را که می دانید بقیۀ افراد هم می توانند به خوبی شما انجامشان بدهند به آن ها واگذار کنید و هزینه اش را بپردازید.

 

 

منبع: lifehack

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *