برنامه تمرینی رشته های ورزشی مختلف

برنامه تمرینی رشته های ورزشی مختلف

برنامه های تمرینی رشته های ورزشی مختلف با وجود برخی شباهت ها، دارای تفاوت هایی می باشد. ما قصد داریم از بین تمامی رشته های ورزشی، چند رشتۀ ورزشی که هم بسیار محبوب هستند و هم خانم ها و هم آقایان می توانند آن ها را انجام دهند و از انجام یک ورزش علاوه بر حفظ سلامتی خود، نهایت لذت را از ورزش و برنامه های تمرینی مختلف ببرند.

برنامه تمرینی فوتبال

برنامه تمرینی ورزش فوتبال هم شامل تمرینات هوازی می باشد و هم به تمرینات بدنسازی و آمادگی جسمانی در این رشته ورزشی محبوب  نیاز می باشد. خلاصۀ برنامه تمرینی مفید و همچنین بدنسازی ورزش فوتبال به مدت یک ماه را، برای آگاهی و استفادۀ شما عزیزان از این ورزش مهیج، زیبا و محبوب توضیح می دهیم. ابتدا باید به چند نکتۀ مهم توجه داشته باشید:

 

  • پس از انجام هر برنامه تمرینی، حتماً تمرینات تکنیکی با یک توپ فوتبال را تکرار کنید. تمریناتی مانند روپایی زدن، کنترل توپ، دریبل زدن، حمل توپ، ضربۀ سر یا هد زدن، پنالتی زدن و …
  • گرم کردن کلی بدن قبل از شروع برنامه تمرینی به مدت زمان ۶ الی ۱۰ دقیقه، که بیشتر شامل دویدن می باشد، همراه با فاصله های زمانی که در آن به صورت فعال استراحت می کنید. یعنی در زمان استراحت کار با توپ را تمرین می کنید.
  • سرد کردن کلی بدن به مدت ۶ الی ۱۰ دقیقه صورت می گیرد. به این صورت که کم کم سرعت برنامه تمرینی را کاهش داده و از دویدن به راه رفتن می رسید.
  • بعد از هر برنامه تمرینی حتماً دوش بگیرید. گرفتن دوش بسیار مهم و ضروری است. چرا که علاوه بر نظافت، آب گرم دوش باعث می شود اسید لاکتیک جمع شده در ماهیچه های شما جریان یافته و شما دچار گرفتگی یا درد عضله نشوید.
  • بهتر است طی انجام برنامه تمرینی از آب معدنی به مقدار ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی سی استفاده کنید.
  • بعد از اتمام برنامه تمرینی بلافاصله به مدت ۲ ساعت فرصت دارید تا از برنامۀ غذایی خود استفاده کنید. اغلب این برنامه غذایی شامل مصرف هیدرات کربن ها می باشد.

 

برنامه تمرینی ورزش والیبال

رشته های ورزشی مختلف مانند والیبال، فوتبال و بسکتبال بیشتر از هر چیزی به یک برنامه تمرینی جهت افزایش قدرت بدنی و آمادگی جسمانی نیاز دارند. بقیۀ تمرینات به برنامه های تمرینی تکنیکی و تاکتیکی می باشد. ولی باید بدانید افزایش قدرت بدنی کار بسیار سختی است و به مدت زمانی طولانی نیاز دارد تا به دست آید.

 

برنامه تمرینی ورزش والیبال نیز شامل حرکاتی است که بیشتر بر روی قدرت بدنی و آمادگی جسمانی تمرکز دارد. در رشته های ورزشی والیبال و رشته های مشابه والیبال، پریدن ها و جهش کردن ها، قدرت بالای دست ها، نفس گیری و غیره به آمادگی جسمانی مربوط می شوند.

بنابراین، همان طور که می بینید رشته های ورزشی مختلف مانند والیبال نیز، به بدنسازی و تمرین با وزنه نیاز دارد. تنها در این صورت است که می توانید یک والیبالیست حرفه ای شوید. البته اگر تمرینات تکنیکی و تاکتیکی را هم جدی گرفته و با نهایت تلاش آن ها را انجام دهید.

 

برنامه تمرینی رشته های ورزشی والیبال و رشته های مشابه آن، به طور کلی غیر هوازی هستند. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و حرفه ای تری برنامه تمرینی والیبال را تقسیم بندی کنیم، تمرینات این ورزش جذاب شامل ۵۰ درصد حرکات هوازی، ۴۰ درصد حرکات غیر هوازی و ۱۰ درصد حرکات غیر هوازی با اسید لاکتیک می باشد.

 

برنامه تمرینی رشته های ورزشی مختلف
برنامه تمرینی رشته های ورزشی مختلف

 

برنامه تمرینی والیبال

برنامه تمرینی رشته ورزشی والیبال به موارد دیگر نیز نیاز دارد، مانند استقامت بالای قلبی و عروقی، استقامت بالای تارهای ماهیچه ای، طرز و راندمان عملکرد ریه ها در رابطه با حرکات بدنسازی که خلاصه آن ها به شما معرفی می کنیم:

  • تمرینات بدنسازی مربوط به عضلات هر دو دست
  • برنامه تمرینی مربوط به اندام تحتانی بدن والیبالیست
  • ماهیچه های پوششی درشت نی و نازک نی
  • برنامه تمرینی پلیو متریک
  • تمرینات مربوط به عضلات شکم

برنامه تمرینی رشته ورزشی بسکتبال

برنامه تمرینی رشته ورزشی بسکتبال دارای سبک و سیاق به خصوصی می باشد. در ورزش بسکتبال، برنامه تمرینی فقط به بدنسازی با تمرکز روی قدرت پاها و افزایش قابلیت پریدن محدود نمی شود. تمرینات آمادگی جسمانی بسکتبال در فصل های مختلف و با برنامه های زمانی مختلف صورت می گیرد. تمرین کردن با وزنه و کار با دستگاه های بدنسازی و همچنین تمرینات مربوط به درون پیست و زمین بازی بسکتبال نیز از جمله تمریناتی است که در برنامه تمرینی این ورزش دیدنی جایگاه خاصی دارد.

برنامه تمرینی بسکتبال شامل بدنسازی در دوره های زمانی مختلف و در پست های مختلف، دارای شرایطی متفاوت می باشد. تمرینات بسکتبال از این حیث با رشته های ورزشی دیگر تفاوت زیادی دارد.

 

 

 

برنامه تمرینی بسکتبال

به طور کلی بسکتبالیست ها باید در دورۀ خارج از فصل مسابقات، مشغول به انجام تمرینات قدرتی و مقاومتی بپردازند که معمولاً تا یک ماه طول می کشد.

با توجه به مشخصات فیزیولوژیکی بازیکنان بسکتبال، حرکات تمرینی غیرهوازی بسکتبال بسیار مهم بوده و به طور جدی انجام می شود. ولی استقامت و داشتن قدرت بدنی نیز یکی دیگر از مشخصه های اساسی رشته ورزشی بسکتبال است.

با توجه به این که در بسکتبال حرکت های شدید و با شدت، در مدت زمان کوتاه تمرینات فصل انجام می شود، باید این تمرینات تمرکز ویژه ای بر روی سیستم غیرهوازی برنامه ریزی شود. البته نیاز به حرکت های هوازی بسکتبال نیز از مهم ترین عوامل آمادگی جسمانی محسوب می شود.

به خاطر این که بازیکنان بسکتبال در تمام طول دوره مسابقات باید از قدرت بدنی خود استفاده کنند. در مقاله های بعدی به برنامه های تمرینی دیگر رشته های ورزشی خواهیم پرداخت. امیدواریم این مطلب از مجله سلامتی دی بو برای شما مفید واقع شده باشد.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *