آشنایی با اشتباهات رایج در عضله سازی

آشنایی با اشتباهات رایج در عضله سازی (تناسب اندام)

اهمیت عضله سازی و پرهیز از عضله سازی اشتباه

در کنار کاهش وزن، عضله سازی یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد به خاطر آن به باشگاه های ورزشی مراجعه می کنند. شما می توانید با شناخت اشتباهات رایج در عضله سازی و پرهیز از عضله سازی اشتباه، از فواید ساختن عضله نیز بهره مند شوید.

با افزایش یافتن تودۀ عضلانی وضعیت بدنی بهبود پیدا می کند، مفصل ها و استخوان ها تقویت می شود و متابولیسم بدن افزایش می یابد و به طور کلی بین ارگان های بدن تعادل برقرار می شود.

آشنایی با اشتباهات رایج در عضله سازی
جلوگیری از حرکات اشتباه

اشتباهات رایج در عضله سازی چیست؟

زیاد خوردن مساوی با خوب خوردن نیست

اگر همگام با ورزش کردن به میزان کافی به بدن خود کالری نرسانید، تمرینات عضله سازی اشتباه خواهد بود و ممکن است نتوانید هیچ نتیجه ای بگیرید. کالری کمک بسیاری به ترمیم و رشد عضله ها می کند.

 

مصرف نکردن پروتئین به میزان کافی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در عضله سازی این است که پروتئین کافی به بدنتان نرسانید. پروتئین برای سوخت و ساز بدن جزو عناصر مهم به شمار می آید. بدن برای ترمیم و بازسازی بافت های ماهیچه ای خود به میزان قابل توجهی پروتئین نیاز دارد و یکی از موارد عضله سازی اشتباه این است که شما بدون مصرف پروتئین کافی تمرین های عضله سازی را انجام بدهید.

 

  • ننوشیدن آب به میزان کافی

دو سوم بدن انسان ها از آب تشکیل شده است و از این میزان آب دو سوم در ماهیچه ها جمع می شود. سلول های ماهیچه ای از پروتئین و آب تشکیل می شود و اگر می خواهید آب بیشتری به عضله هایتان برسانید، باید به طریقی میزان جذب آب در بدنتان را افزایش دهید. برای عضله سازی اصولی و پرهیز از اشتباهات رایج در عضله سازی، پیشنهاد می کنیم که روزانه حدود ۸ تا ۹ لیوان آب بنوشید.

 

زیاده روی در انجام دادن تمرینات

یکی دیگر از اشتباهات رایج در عضله سازی که آسیب جبران ناپذیری به بدن وارد می کند این است که فکر کنید هرچه بیشتر تمرین کنید، عضلات بیشتری در کمترین زمان خواهید داشت.

این طرز عضله سازی اشتباه است. بدن باید در بین تمرین های متوالی استراحت داشته باشد تا بتواند به بازسازی مجدد بپردازد و سیستم ایمنی را تقویت کند. علاوه بر این ها با انجام دادن تمرین های متوالی سیستم عصبی مرکزی تحت فشار قرار می گیرد که می تواند آسیب زا باشد.

 

نداشتن خواب کافی

ورزشکاران معمولاً نسبت به ساعت های خواب و بیداری خود حساس نیستند و فکر نمی کنند که خوابیدن بتواند تأثیری روی کیفیت و نتایج تمرینات آن ها داشته باشد، در حالی که این باور نیز یکی از اشتباهات رایج در عضله سازی به شمار می آید. کمبود خواب موجب اختلال در ایجاد و بازسازی ماهیچه ها می شود. به طور کلی بعد از تغذیۀ مناسب، خواب چیزی است که بدن را به ترمیم و بهبود تشویق و ترغیب می کند.

به خاطر داشته باشید که خواب ناکافی از مصداق های عضله سازی اشتباه محسوب می شود و با پایین آوردن سطح انرژی کلی در بدن بر روند تمرین های ورزشی تان تأثیر منفی می گذارد.

 

نخوردن کربوهیدرات به میزان کافی

 

ممکن است رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، مثل بعضی رژیم های غذایی سرخپوستان، موجب بهبود عملکرد بدن بعضی افراد بشود، اما این رژیم برای همه مناسب نیست و برای ورزشکاران یکی از اشتباهاتی رایج در عضله سازی شان به شمار می آید. بدن شما وقتی سخت کار می کنید به انرژی بیشتری نیاز دارد و این انرژی را باید از طریق گلوکز موجود در کربوهیدرات ها به بدنتان برسانید.

بهتر است برای پرهیز از عضله سازی اشتباه، کربوهیدرات های سالمی مثل برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین و… را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

آشنایی با اشتباهات رایج در عضله سازی
حرکات درست و اصولی

 

سریع بلند کردن وزنه ها

این مسئله جزو اشتباهاتی رایج در عضله سازی است که ممکن است با رعایت نکردن آن بدن صدمه های جبران ناپذیری را متحمل شود. سرعت در بلند کردن وزنه ها بسیار مهم است و اگر از میزان مشخصی بیشتر یا کمتر باشد به عضله ها آسیب می رساند.

 

  • کشش های ناکافی

اگر تمرین های ساخت عضله را بدون حرکت های کششی آغازی و پایانی شروع کنید، بخش مهمی از فرایند عضله سازی در بدن را از دست می دهید و مرتکب یکی از اشتباهای رایج در عضله سازی می شوید. انجام دادن حرکت های کششی در پایان تمرین ها نه تنها روند عضله سازی را تسریع می بخشد، بلکه بدن را برای تمرین های بعدی نیز آماده می کند.

 

در این مقاله به تعدادی از مهم ترین اشتباهای رایج در عضله سازی اشاره کردیم. با پرهیز از انجام دادن عضله سازی اشتباه می توانید در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را از تمرینات ورزشی خود بگیرید.

 

منبع:

(Lifehack)

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

طراحی سایت پزشکی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *