برنامه غذایی برای چاق شدن

برنامه غذایی برای چاق شدن (تناسب اندام)

هدف از چاق شدن چیست

چاق شدن بر خلاف لاغر شدن خیلی طرفدار ندارد. یعنی تعداد کسانی که به دنبال چاق شدن هستند در مقایسه با کسانی که دوست دارند لاغر شوند، بسیار کم تر است. ولی تعداد کم تر شدت خواسته ای که دارند بسیار بالاست.

به این خاطر که جزء آن دسته از افرادی هستند که به آن ها پوست و استخوان می گویند. استخوانی بودن یا لاغری بیش از حد برای کسانی که درگیر آن هستند بسیار آزار دهنده است.

برنامه غذایی برای چاق شدن
افزایش وزن

چون که لاغرها بیش تر از چاق ها به چشم می آیند. بعضی ها به قدری لاغر هستند که انگار بین پوست و استخوان آن ها هیچ چیزی وجود ندارد. بنابراین، چاق تر شدن آرزوی این افراد پوست و استخوانی شده است.

چاق شدن و همچنین لاغر شدن کار سختی است. ولی می توان گفت چاق شدن برای افراد بسیار لاغر کاری سخت تر است. چرا که عامل ژنتیکی و متابولیسم بدن این افراد طوری است که، این افراد هر چه بیشتر هم غذا بخورند، تأثیر زیادی بر افزایش وزن و چاق تر شدن آن ها ندارد.

برنامۀ غذایی سالم برای چاق شدن

چاق شدن از نظر خیلی ها به همین سادگی در این جمله خلاصه می شود: هر چی می تونی بخور ! بیشتر بخور!

ولی این یک نظریۀ غیر علمی و مضر است. کسانی که بیش از لاغر هستند به یک برنامۀ غذایی سالم برای چاق شدن دارند. یا بعضی ها مکمل های غذایی را پیشنهاد می کنند.

باید تأکید مکمل های غذایی که مصرف آن ها را ضامن چاق تر شدن و افزایش وزن طی مدت زمانی کوتاه را می دهند، حاوی مواد غذایی مصنوعی هستند.

بنابراین یکی از بهترین روش ها برای چاق شدن، مراجعه به پزشک خانواده و یا یک کارشناس علم تغذیه می باشد. بدن انسان به مقدار مشخصی پروتئین، چربی و هیدرات کربن نیاز دارد.

 

تأثیر مصرف میوه های خشک بر چاق شدن

بدن به یک رژیم غذایی سالم حاوی این مواد مغذی به علاوۀ محصولات لبنی و آجیل نیاز دارد. درست است که بدن ما به غذاهای متنوع و مغذی و همچنین پروتئین و چربی های سالم برای افزایش وزن نیاز دارد، ولی مصرف غذاهای ناسالم جدای از این که موجب چاق شدن می شود یا نه، ممکن است برای بدن مضر باشد.

برای چاق شدن، اولین تغییری که برنامۀ غذایی نیاز دارد این است که، مصرف میان وعده های حاوی غذاهای سرشار از فیبر و همچنین برخی مواد غذایی مغذی مانند نان پر غلات، سویا و کره بادام زمینی و همچنین میوه های خشک، انواع میوه و وعده های غذایی خشک، که سالم ترین و موثر ترین روش در چاق شدن، را به برنامۀ غذایی خود اضافه کنید. بنابراین جهت گرفتن بهترین نتیجه برای افزایش وزن خوردن تعداد وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر است، بر عکس باور بعضی ها که تصور می کنند، مصرف سه وعده غذای پر حجم می تواند باعث افزایش وزن و چاق شدن شود.

مفیدترین مواد غذایی برای چاق شدن

  • مواد غذایی حاوی گوشت و سبزیجات: این مواد غذایی سرشار از پروتئین، مواد معدنی و فیبر می باشند. گوشت و سبزیجات مفید ترین و موثر ترین مواد غذایی برای چاق شدن و افزایش وزن می باشد.

مصرف گوشت و تأثیر آن بر چاق شدن

برنامه غذایی برای چاق شدن
گوشت و افزایش وزن
  • چربی های سالم: زردۀ تخم مرغ، گوشت همراه با چربی های حیوانی، روغن نارگیل سالم ترین مواد غذایی هستند که سرشار از چربی های سالم می باشند. همچنین موز و روغن نارگیل نیز از انواع مواد غذایی است که در کنار این مواد غذایی بسیار مفید است.
  • مصرف مواد غذای حاوی پروتئین: مواد غذایی مانند پنیر، سویا، مرغ، سبزیجات مانند اسفناج سالم ترین مواد غذایی هستند که پروتئین مورد نیاز بدن را برای افزایش وزن تأمین می کنند.
  • غذاهای حاوی کالری بالا: دو نوع کالری وجود دارد، کالری خالی و کالری سالم؛ کالری های خالی از غذاهای فرآوری شده و مایعات جذب بدن می شود، در حالی که کالری های سالم در غذاهای طبیعی مانند میوه ها و سبزیجات، پنیر، روغن، موز، کره های خانگی، ماست، بادام زمینی و کره بادام زمینی وجود دارد که برای افزایش وزن بسیار مفید هستند.
  • مکمل های رژیمی برای افزایش وزن: مکمل های رژیمی شامل پودر، کپسول و قرص است. این مکمل های رژیمی می تواند پودر پروتئین، مولتی ویتامین ها و غیره باشد. فقط برای مصرف این مکمل ها قبل از این که مصرف آن ها را شروع کنید، حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

رابطۀ بین مصرف پنیر و افزایش وزن

 

افزایش وزن با مصرف مواد غذایی فوق و رعایت برنامۀ غذایی مناسب کاملاً در دسترس است. به جای این که سه وعده غذای پر حجم در روز مصرف کنید، سعی کنید ۴ یا ۵ وعدۀ غذایی با حجم کم تر و حاوی مواد غذایی که معرفی کردیم مصرف کنید. طی ۲ الی ۳ ماه تأثیر این مواد غذایی و برنامۀ غذایی جدید خود را خواهید دید. بنابراین دیگر نگران لاغری و پوست و استخوانی بودن خود نباشید. شما هم می توانید یبشتر چاقتر شوید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *