تغذیه در هنگام یبوست باید چگونه باشد؟

تغذیه در هنگام یبوست باید چگونه باشد؟ (تغذیه سالم)

یبوست امروزه به طور یکسان در میان کودکان و بزرگسالان رواج پیدا کرده کرده است. چگونگی تغذیه در هنگام یبوست برای بهتر کردن وضعیت روده ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

تغذیه در هنگام یبوست باید چگونه باشد؟
تغذیه در هنگام یبوست باید چگونه باشد؟

دلایل ایجاد یبوست چیست؟

  1. تغذیه و رژیم غذایی نادرست یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد یبوست است و به ویژه هنگامی ایجاد می شود که بدن به میزان کافی آب و فیبر دریافت نکرده باشد. بنابراین تغذیه در  یبوست و پیش از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.
  2. بروز اختلال در عملکرد روده ها در اثر کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت، رعایت نکردن بهداشت فردی و…
  3. مصرف برخی داروهای خاص مثل ضد التهاب ها، آنتی اسیدها و آنتی هیستامین ها که حرکت ها و عملکرد روده را تحریک می کند.
  4. عدم تعادل روده

اگر به هر دلیلی دچار یبوست شدید، به فکر مصرف ملیّن ها نباشید. خوب فکر کنید و ببینید چه عاملی موجب بروز یبوست در شما شده است و چه کاری می توانید انجام دهید تا از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید. مهم ترین کار توجه به تغذیه برای درمان یبوست است؛ باید غذاهای سالم و مناسب بخورید و مراقب سلامت روده هایتان باشید.

تغذیه در هنگام یبوست باید چگونه باشد؟
تغذیه سالم

تغذیه در هنگام یبوست چگونه باید باشد و چه باید بخورید؟

آب

زمانی که به اندازۀ کافی آب ننوشید، بدن به سرعت کم آب می شود و به هیچ وجه نخواهد توانست رطوبت کافی را به مدفوع اضافه کند که در نتیجۀ آن یبوست ایجاد خواهد شد. بنابراین نوشیدن آب به میزان کافی یکی از اصول تغذیه در هنگام یبوست است. سعی کنید روزانه حداقل دو لیتر آب تصفیه شده بنوشید.

فرآورده های لبنی

مصرف ماست های پروبیوتیک می تواند عملکرد روده را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. مصرف پروبیوتیک ها موجب بهبود فرایند هضم و از بین رفتن باکتری های موجود در روده و معده می شود. مطالعات بسیاری نشان داده است که اضافه کردن پروبیوتیک به رژیم  می تواند به کاهش و برطرف شدن آن کمک کند.

 

حبوبات

به طور کلی یکی از مهم ترین مواد غذایی در  هنگام یبوست، مصرف کردن غذاهایی است که سرشار از فیبر باشد. عدس، لوبیا، نخود و… جزو عالی ترین مواد غذایی برای درمان یبوست هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف ۱۰۰ گرم لوبیای پخته شده حدود ۲۶ درصد از نیاز روزانۀ بدن را تأمین خواهد کرد. علاوه بر گنجاندن فیبر در رژیم تغذیه ای، موادی مثل پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B6 نیز کمک بسیاری به سلامت روده ها و درمان یبوست خواهند کرد.

 

 

آبِ گوشت

آبِ گوشت غنی از مواد معدنی مغذی و عصارۀ استخوان ها و… است که روده به راحتی آن ها را جذب می کند. آبِ گوشت قرن هاست که به عنوان یک رژیم تغذیه در هنگام یبوست استفاده می شود و تأثیر گذار نیز بوده است.

آلو

آلوهای خشک سرشار از فیبر هستند و درمان قطعی یبوست به شمار می آیند. البته باید در هنگام برنامه ریزی برای تغذیه در هنگام یبوست و مصرف کردن آلو، دقت کنید که بیش از حد این میوه را نخورید؛ چرا که موجب نفخ کردن شکم خواهد شد.

سبوس

یکی از نکات تغذیه برای درمان یبوست خوردن سبوس به همراه صبحانه است. سبوس منبع فوق العاده ای از فیبرهای نامحلول است و باعث بهبود عملکرد روده و رفع یبوست می شود.

 

 

 

کلم بروکلی

زمانی که نیاز دارید عملکرد روده هایتان را تحریک کنید، حتما باید انواع مختلف سبزیجات را بخورید. کلم بروکلی علاوه بر این که منبع غنی فیبر است، دارای ماده ای مغذی به نام سولفورافان است که می تواند به محافظت از روده و بهبود هضم غذا کمک کند. برای اصلاح تغذیه در هنگام یبوست، حتماً کلم بروکلی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

کیوی

یک کیوی متوسط حدود ۲٫۵ گرم فیبر داردکه می تواند مناسب ترین تغذیه در هنگام یبوست باشد. مهم ترین فایدۀ کیوی برای یبوست داشتن آنزیم پروتئاز به نام اکتینیدین است. این باکتری روده ها را تحریک می کند و میزان فعالیت آن را افزایش می دهد.

گلابی

فیبر موجود در گلابی پکتین نام دارد که در پوست آن موجود است و بهتر است در تغذیه در هنگام یبوست و استفاده از گلابی، آن را به صورت خام و با پوست مصرف کنید. لازم به ذکر است که در گلابی ترکیباتی مثل سوربیتول و فروکتوز وجود دارد که به هضم شدن بهتر غذا کمک می کند.

 

 

منبع:(Lifehack)

 

 

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *