بهترین برنامه غذایی برای ورزش های توپی چیست؟

بهترین برنامه غذایی برای ورزش های توپی چیست؟ (تناسب اندام)

برنامه غذایی برای ورزش های توپی ,برنامه غذایی برای ورزش های توپی (توپ پیلاتس)، امروزه خیلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار می گیرد. در گذشته های نه چندان دور، به رژیم غذایی اهمیت می دادند. ولی اکثراً آن را جدی نمی گرفتند. اما در حال حاضر تمام کسانی که ورزش خاصی را انجام می دهند، بسته به نوع ورزش، علاوه بر تمرینات فردی یا گروهی دارای برنامه غذایی خاصی هستند. برنامه غذایی برای ورزش های توپی، مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و … با پیشرفت علم تغذیه، خیلی بیشتر از گذشته جدی در نظر گرفته می شود. مثلاً در ورزش مثل فوتبال، فوتبالیست استثنایی اهل پرتغال، کریستیانو رونالدو، از این زاویه خیلی زیر ذره بین قرار گرفته است. چرا که خیلی از کسانی که فوتبالیست هستند، یا نه فوتبال دوست هستند و حتی اهل ورزش دیگری هستند، علاقۀ شدیدی به کشف این اعجوبه فوتبال هستند. دوست دارند بدانند رونالدو چه تمریناتی انجام می دهد و چه برنامه غذایی دارد که حتی در سن ۳۱ سالگی، در اوج قرار دارد و الگوی مناسبی برای دیگر فوتبالیست ها شده است.

بهترین برنامه غذایی برای ورزش های توپی چیست؟
ورزش توپی

 اهمیت برنامه غذایی برای ورزش های توپی

برنامه غذایی برای ورزش  توپی هم شباهت زیادی به هم دارند و هم کمی تفاوت دارند. ما سعی می کنیم، مهم ترین آن ها که بین تمام ورزش های توپی رایج شده است را به شما معرفی کنیم. قبل از هر چیزی باید بدانید که داشتن یک رژیم غذایی در دورۀ تمرینات و آماده سازی بدن، برای بسیاری از ورزش های توپی واجب است. این دیگر بستگی به خود ورزشکار دارد که تا چه حدی آن را جدی بگیرد و رعایت کند (مانند کریستیانو رونالدو) یا نه اهمیتی نداده و برنامه غذایی خود را دنبال کند. البته این فقط کریس رونالدو نیست که برنامه غذایی مناسب دارد. ولی به عنوان یک ورزشکار نمونه و الگو، همیشه مورد توجه قرار دارد.

در مقولۀ برنامه غذایی برای جرکات توپی، این برنامه غذایی ارتباطی مستقیم با تمرینات بدنسازی و تیمی دارد. یعنی این برنامه غذایی ثابت نیست و تغییر می کند. اجازه دهید به سراغ یکی از ایده آل ترین برنامه غذایی برای ورزش های توپی که تقریباً تمام ورزش ها توپی را پوشش می دهد را به شما توضیح دهیم.

صبحانه در برنامه غذایی ورزش های توپی

مهم ترین وعده غذایی صبحانه است. این برای ورزشکاران نیز صدق می کند. ولی ورزشکاران مخصوصاً ورزشکاران رشته های ورزشی با توپ باید به شکل زیر، برنامه غذایی برای ورزش های توپی را رعایت کنند. همراه با برنامه غذایی برای حرکت های توپی، باید به اندازه کافی آب نوشیده شود. آن قدر که در طول روز یک ورزشکار حداقل ۱٫۵ لیتر ادرار دفع کنند. اما وعده های غذایی، حتماً باید به جای سه وعده غذایی رایج، باید به چهار وعده غذایی تغییر کند.

  • صبحانه

صبحانه باید حدود یک چهارم کل نیازهای ورزشکار را در طول روز تأمین کند. حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز شیر را همراه با قهوه ننوشید. چراکه هضم کازئین شیر با حضور کافئین بسیار سخت و دشوار انجام می شود. بنابراین اگر از شیر استفاده می کنید، هرگز نباید مصرف آن را هم زمان با قهوه انجام دهید. اما یک وعده صبحانه برای ورزشکار یک رشته ورزش توپی به شرح زیر است:

  • نان، کره (یا مارگارین) همراه با مربا و عسل. اما نباید به صورت مخلوط مصرف شوند. به خاطر این که اگر تلیت شوند، بدون جویدن وارد معده می شوند، بدون اینکه بزاق کافی همراه داشته باشند.
  • یک کاسه غلات ( بهتر است غلات جوانه زده باشد) همراه با شیر
  • یک عدد میوۀ خام
  • یک تکه گوشت بدون چربی یا یک تخم مرغ. اگر از گوشت استفاده می کنید، مقدار آن را طوری استفاده کنید که به اندازه دو وعده بتوانید گوشت مصرف کنید.
  • ناهار

  • گوشت به صورت کبابی، فر پخت، آب پز یا بخار پز که باید بدون سس چرب، روغن یا ماهی مصرف شود (در هر هفته حتماً دو بار باید ماهی مصرف شود یا دو وعده تخم مرغ)
  • ماکارونی یا برنج همراه با کره، همراه با یک نوع سبزی به صورت پخته شده و یا سیب زمین آب پز شده.
  • حدود ۳۰ گرم پنیر همراه با یک کاسه ماست با یک تکه نان
  • یک عدد میوه خام یا سالاد قبل از وعده اصلی غذایی ناهار، به غیر از سالاد می توانید یک دسر سبک مخلوط شده با شیر مصرف شود
  • شام

  • گوشت یا ماهی یا مرغ و یا تخم مرغ
  • نوعی سوپ سبزیجات سرشار از سبزی های مختلف یا یک سالاد متنوع شامل تخم مرغ آب پز شده به صورت ریز ریز، زیتون، هویج همراه با مقدار کمی سس
  • یک غذا همراه با غلات (نان یا برنج یا ماکارونی به علاوۀ سیب زمینی)، همراه با مقداری کره
  • حدود ۴۰ گرم پنیر، همراه با یک کاسه ماست کم چرب و یک تکه نان
  • یک عدد میوۀ خام یا کمپوت آن یا یک شیرینی تازه بدون خامه
  • عصرانه

بهتر است ساده و سبک باشد. این وعدۀ عصرانه برای برنامه غذایی ورزش های توپی، یک وعدۀ خاص می باشد که تفاوت خود را با وعده های غذایی دیگر افراد را نشان می دهد. وعده عصر، در برمانه غذایی ورزش های توپی، بهتر است ساعت ۵ عصر مصرف شود.

  • لبنیات، بیسکوییت یا یک کلوچه، آب میوه یا یک عدد میوه

برخی مواقع در برنامه غذایی ورزش توپی یک میان دو وعدۀ صبحانه و ناهار ، ساعت ۱۰ صبح نیز دیده می شود.

 

  • شام

در برنامه غذایی برای ورزش های توپی،شام یا اصلاً مصرف نمی شود یا یک وعدۀ سبک همراه با کمترین کربو هیدرات مصرف می شود.

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *